Edukacja w gospodarstwie rolnym w międzynarodowym projekcie FARMLAND
Projekt FARMLAND – „Farm Activities for Rural Model Learning And Nature Didactics” jest wdrażany w ramach Programu UE „Uczenie się przez całe życie” Program Leonardo da Vinci – Transfer Innowacji. Projekt trwa 24 miesiące, od listopada 2013 r. do października 2015 r. i jest prowadzony przez konsorcjum 6 partnerów z 5 krajów UE.
W dniach 12-13.12.2013 r. przedstawiciele wszystkich partnerów przybyli do Rzymu na spotkanie rozpoczynające projekt FARMLAND, zorganizowane przez włoskiego partnera Agricoltura e Vita Associazione. W spotkaniu wzięli udział także European Council of Young Farmers CEJA – Belgia, Granaforma – Hiszpania, Instytut Zootechniki – Polska, Comunitatea Pentru Invatarea Permanenta – Rumunia oraz CDR O/Kraków – lider projektu.
Projekt FARMLAND jest skierowany na nowe możliwości w rolnictwie i sektorze spożywczym w oparciu o „nowe umiejętności dla nowych form zatrudnienia” dla osób bezrobotnych, jak również na wdrożenie przekwalifikowania z rolnictwa w kierunku zrównoważonych i wielofunkcyjnych zajęć na terenach wiejskich.
Celem projektu jest dostarczenie innowacyjnych materiałów szkoleniowych do szkolenia na odległości. Materiały szkoleniowe będą transferowane z włoskiej sieci „Scuola in Fattoria” („Szkoła w zagrodzie chłopskiej”) zarządzanej przez instytut badawczo-szkoleniowy Agricoltura e Vita Associazione. Materiały będą uwzględniać doświadczenia praktyczne i studia przypadków.
Włoskie materiały, przetłumaczone na język angielski, jako język projektu zostaną uaktualnione, zaadaptowane oraz przetransferowane i testowane w Polsce, Rumunii i Hiszpanii. Dodatkowo materiały będą porównane z doświadczeniami krajów Europy Północnej: Belgia, Niemcy, Holandia, Wielka Brytania w ramach warsztatów „Gospodarstwa edukacyjne, zajęcia dydaktyczne i usługi socjalne jako nowe możliwości pracy na obszarach wiejskich” organizowanych przez Europejską Radę Młodych Rolników – CEJA – Belgia. Dzięki uczestnictwu CEJA, projekt zostanie upowszechniony nie tylko w krajach partnerów projektu, ale we wszystkich krajach członkowskich CEJA i wzbogacony o ich doświadczenia.
Wraz ze spotkaniem w Rzymie członkowie konsorcjum rozpoczęli działania projektowe wnosząc swoje zróżnicowane doświadczenia projektowe i przyjmując określone zadnia, w tym :badanie potrzeb szkoleniowych, testowanie i adaptowanie materiałów szkoleniowych oraz upowszechnienie wyników wśród określonych grup odbiorców ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb nabywania nowych umiejętności przez rolników i zgodnie ze strategią rozwoju obszarów wiejskich EU. Pełne rezultaty projektu będą zaprezentowane na końcowej konferencji w Polsce, jesienią 2015 r.
Uczestnicy spotkanie mieli okazję odwiedzić włoskie gospodarstwo edukacyjne, położone tuż za granicą Rzymu.